Seppo Laine Oy

Mahlan kysyntä kasvaa kohisten maailmalla

Mahlan kysyntä kasvaa kohisten maailmalla

  • 20/09/2017

Nordic Koivun sinnikäs työ tehdä mahlasta menestyvä vientituote tuottaa tulosta. Luonnontuotteen tuotanto moninkertaistuu tulevina vuosina.

 

nordickoivu05Tohmajärvellä Pohjois-Karjalassa toimivassa Nordic Koivu Oy:ssä tehdään nyt paljon töitä sen eteen, että koivumahlan tuotantomäärät saadaan nostettua kokonaan uudelle tasolle.

Jo nyt maailman johtavan mahlatehtaan tuotantolinja laajenee. Haussa on myös uusia koivikoita, joista mahla kerätään.

”Vuosia työstetyt isot asiakkuudet realisoituvat nyt, ja meidän on vastattava kasvavaan kysyntään”, Nordic Koivun yrittäjä Susanna Maaranen kertoo.

Nordic Koivun tuotannosta yli 98 prosenttia menee vientiin yli 20 maahan. Yrityksen pullottamaa mahlaa myydään etenkin Keski-Euroopassa terveyskaupoissa ja apteekeissa.

Eniten kasvava asiakasryhmä on kuitenkin teollisuus. Kosmetiikkayhtiöt käyttävät mahlaa ihonhoitotuotteissa, mutta erityisesti raaka-aineesta ovat nyt kiinnostuneita juomanvalmistajat.

 

Luonnontuotteet kiinnostavat

 

Nordic Koivun tarina sai alkunsa sattumalta, kun Tohmajärveltä talon ostanut Susanna Maaranen ja Arto Korhonen miettivät käyttöä kaupan mukana tulleelle koivikolle.

Hakkaamisen sijaan pariskunta sai idean alkaa valuttaa metsiköstä mahlaa ja etsiä sille markkinoita.

Mahla on suurimmaksi osaksi vettä, joka sisältää puun varastoimia ravintoaineita sekä kivennäis- ja hivenaineita. Sitä kerätään keväisin puihin tehdyistä rei´istä. Sesonki on lyhyt, vain kolmisen viikkoa.

Ensimmäinen mahlapullo tuli myyntiin vuonna 2001. Vuotta myöhemmin Nordic Koivu sai toiminnalleen lisävauhtia tasavallan presidentin Inno-palkinnosta.

Maarasen mukaan kansainväliset markkinat ovat olleet yrityksen tähtäimessä alusta lähtien, sillä kotimarkkinat ovat rajalliset.

”Lisäksi ulkomailla mahlan kaltaisia puhtaita luonnontuotteita arvostetaan enemmän kuin Suomessa. Hyvät nettisivut ja kansainvälisillä messuilla näkyminen ovat olleet meille tärkeimmät väylät kansainvälisille markkinoille.”

Maarasen mukaan koivumahlan kysynnässä näkyy maailmalla kasvava trendi, jossa luonnontuotteet kiinnostavat yhä useampia kuluttajia. Juomapuolella tämä näkyy esimerkiksi kookosveden huimassa suosiossa.

 

IPR-salkusta lisäarvoa yritykselle

 

Mahlaa on kerätty Suomessa kautta aikojen. Nordic Koivussa haluttiin kuitenkin kehittää uudenlainen tuote, jolla on menestymismahdollisuuksia myös vientimarkkinoilla.

Yrityksen kuluttajatuotteesta tekee ainutlaatuisen se, että pullotettu mahla säilyy huoneenlämmössä puolitoista vuotta ilman kuumentamista tai lisäaineita. Maarasen mukaan pitkään kehitetty keräys- ja valmistusmenetelmä on tarkkaan varjeltu salaisuus.

”Olemme laittaneet vireille patenttihakemukset, jotka liittyvät keskeisiin prosessin osiin.  Patentointiprosessin loppuun viemisestä ei ole vielä tehty lopullista päätöstä.”

Patentointi- ja muut IPR-asiat nousivat Nordic Koivussa esille, kun yhtiöön tuli osakkaiksi yksityisiä pääomasijoittajia.

”He havaitsivat, että yrityksen osaamisessa on selkeästi patentoitavia asioita. Patenteilla on mahdollista säilyttää kilpailuetu suhteessa muihin. IPR-salkku nostaa myös yrityksen arvoa ja uskottavuutta”, Maaranen huomauttaa.

 

Aiheesta kirjoitti:

Matti Remes